Het lijkt wel of het steeds drukker wordt. Je bent 24/7 connected en de omgeving verwacht dat je altijd bereikbaar bent. Nog even je mail checken voordat je in de auto stapt en terwijl je onderweg bent pleeg je alvast dat belangrijke telefoontje. Aangekomen op kantoor stap je direct de eerste meeting in. Tijdens je meeting trilt dat ding constant in je broekzak, iemand wil je aandacht. Maar ja, je zit in een meeting. Zo gaat het de hele dag door. Doordat we vandaag de dag enorm makkelijk met elkaar communiceren komt er ook van alles op ons af. Het grote online aanbod en het ‘Internet of Things’ zorgt voor keuzestress en geeft gigantisch veel prikkels. Het vreet al onze aandacht op waardoor we geen tijd meer hebben om gezond en fit door het leven te gaan. Te druk om er een gezonde levensstijl op na te houden?

Ik heb goed nieuws! Door wat super kleine aanpassingen in je alledaagse dingen kan je je levensstijl een enorme boost geven. Check de volgende 10 manieren!

1. Eet Gezond

Nou hoor ik je denken, daar heb ik juist geen tijd voor! Bullshit! Je deelt je tijd zelf in en bent eigen baas over je eigen leven. Het gaat om het stellen van prioriteiten (daarover later meer). Het is geen kwestie van tijd. Gezond eten kost niet meer tijd! Tegenwoordig zie ik bijna dagelijks nieuwe ‘food trends’ de revue passeren, van superfoods tot groene smoothies, maar het is de basis die het belangrijkste is. Richt je op het binnenkrijgen van de juiste hoeveelheid fruit, groenten en eiwitten. Iedere dag weer! Voeding is onze brandstof, enorm belangrijk dus!

Toch bang voor tijdsnoot? Een stuk fruit in je tas gooien voordat je naar je werk gaat kost geen extra tijd. De avondmaaltijd daarentegen kost wel altijd even wat tijd om klaar te maken. Een goede manier is om je maaltijden vooraf te bereiden, voor de hele week. Bepaal in het weekend alvast wat je komende week wilt gaan eten en bereidt datgene wat je al kan bereiden. Op die manier komt een gezonde avondmaaltijd niet in gedrang omdat je zo’n drukke dag op het werk hebt gehad en toch maar voor het gemak kiest!

2. Vul aan met een supplement

Zelfs als je denkt dat je vrij gezond eet, kan het best zijn dat je toch belangrijke voedingsstoffen mist, zonder dit zelf te realiseren. Voedingsstoffen zoals ijzer, zink en andere vitaminen zijn echt belangrijk voor je energielevel. Om ervoor te zorgen dat je genoeg vitamines binnenkrijgt, kan je een multivitamine tablet nemen. Ze zijn goedkoop en je kunt ze in verschillende varianten verkrijgen.

3. Drink voldoende water

Ons lichaam bestaat voor 90% uit water! Dat verklaart waarschijnlijk waarom het zo belangrijk dat je minimaal 8 glazen water per dag drinkt. Als je het druk hebt en misschien vergeet regelmatig een glas water te vullen, koop een hervulbare fles (bijvoorbeeld een dopper). Het is handig, goed voor het milieu en het helpt je voldoende water te drinken!

4. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Voldoende lichaamsbeweging is super belangrijk! Het stimuleert lichaam en geest, houdt je energie level op pijl en verlaagt het risico op gezondheidsproblemen. Nu hoor ik je zeggen, ik heb daar helemaal geen tijd voor. Stel prioriteiten en bedenk geen smoesjes! Het gaat natuurlijk allemaal niet vanzelf, je moet zelf in actie komen. Dagelijks 15 tot 20 minuten middelmatige lichaamsbeweging kan al een enorm verschil maken. Er zijn zelfs oefeningen die je achter je bureau of achter de televisie kunt doen, het internet staat er vol mee!

5. Slaap voldoende

Slaap is enorm belangrijk voor je gezondheid. Zelfs als je het super druk hebt is het de moeite waard om zorg te dragen voor een goede nachtrust. Een goede nachtrust heeft niet alleen betrekking op het aantal uren die je slaapt, maar ook met de kwaliteit van je slaap. Dus niet 10x per nacht draaien en opstaan om nog even wat notities te maken of zaken je to-do lijst voor morgen te zetten!

Als je problemen hebt om in slaap te vallen, besteedt dan aandacht aan het zoeken naar een oplossing die je hierbij helpt. Sommige simpele dingen als een oogmasker of oordopjes kunnen soms al een verschil maken. Of upgrade je matras om ervoor te zorgen dat je zo comfortabel mogelijk ligt. Wakker worden is het begin van je dag. Als je kan zorgen dat je uitgerust wakker wordt heb je iedere dag een veel betere start!

Lees hier 10 tips voor het verbeteren van je nachtrust!

6. Prioriteit

Je kan nog eenmaal niet alles doen. Het stellen van prioriteiten is dus belangrijk. Als je deze vaardigheid niet beheerst zou ik er wat extra aandacht aan besteden. Lees artikelen, een boek of volg een cursus. Als je prioriteiten kan stellen geeft je dat super veel rust en balans. Bepaal voor jezelf wat echt belangrijk is! Het artikel ‘15 vragen om erachter te komen wat je levensdoel is‘ kan je hier mogelijk bij helpen.

Moet je perse dit weekend dat meubel schilderen? Ik betwijfel het. Zet het aan de onderkant van je to-do lijst! Die presentatie voor aanstaande maandag afmaken. Kan je assistent dat mogelijk doen? Door het snijden in je to-do lijst kom je tot de essentie en kun je meer ruimte vrij maken voor een gezonde levensstijl.

Een absolute aanrader is het boek ‘Getting things done’ van David Allen. Deze methode leert je super productief werken en nog belangrijker; ‘Stuff’ buiten je hoofd op te slaan wat enorm veel rust geeft!

7. Matig met caffeine en energie drinks

Hoewel de meeste het super lekker vinden is het een slechte gewoonte en een reëel probleem voor je gezondheid. Energy drankjes en cafeïne geven je even een korte energie boost, maar zorgen later op de dag voor een dip die je zonder deze drankjes niet had gehad. Zorg dat je je energie level op pijl houdt met gezonde gewoonten, zodat je niet hoeft te grijpen naar ‘boosters’ zoals koffie en andere energy drankjes.

8. Ontstressen

Voor sommige mensen helpt yoga, anderen lezen een goed boek. Zelf wandel ik graag in de duinen (het liefste s’ochtends vroeg). Wat het ook is dat je helpt te ontstressen, maak er tijd voor vrij in je drukke schema. Het lijkt op het eerste gezicht misschien tijdsverspilling, maar door te ontspannen, geef je je lichaam rust en het maakt je geest minder ‘rommelig’. Geloof me, je krijgt veel meer gedaan als je ook je rust pakt en lichaam en geest de gelegenheid geeft om te ontspannen.

9. Onderhoud je netwerk

Vrienden en familie zijn niet er alleen voor het plezier, ze zijn echt belangrijk voor je mentale, emotionele en zelfs je lichamelijke gezondheid! Mensen met voldoende steun vanuit hun omgeving zijn beter in staan tegenslagen te overwinnen. We hebben elkaar nodig, ook in moeilijk tijden!

Het is echt zinvol om er tijd en energie in te stoppen. Heb je het gevoel dat het drinken van een biertje met een vriend of het bezoeken van je ouders tijdsverspilling en onproductief is? Laat dat los. We hebben mensen om ons heen nodig!

10. Neem een stap terug

Zet alles eens in perspectief. Ben je iemands leven aan het redden of de oorlog aan het bestrijden? Nee, waarschijnlijk niet! Neem af en toe een stapje terug. Wat is belangrijk voor je op de lange termijn? Je gezondheid! Je hebt maar één lichaam en leeft maar één keer! Zorg voor balans.

Vergeet niet, je hoeft geen gezondheidsgoeroe, top kok of personal trainer trainer te worden. Neem kleine stapjes en maak deze onderdeel van je dagelijkse routine. Elke keer als je een gezonde keuze maakt, geef je jezelf een klopje op de rug. Je bent een stap in de goede richting, en dat mag best gevierd worden!

Pin It on Pinterest

Share This