Tijd kun je niet controleren. Er zit 24 uur per in een dag en dat blijft zo. De manier waarop jij je tijd indeelt kun je wel controleren! Zorg dus voor een goede tijdsindeling. Zo houdt je meer tijd over voor zaken waar je eerst geen tijd voor had! Kortom; stel doelen en maak plannen zodat je productiever bent en meer gedaan krijgt.

De basis van time management is het stellen van doelen en plannen die haalbaar zijn. Omdat ieder van ons is uniek, moeten we uitzoeken wat het beste voor ons werkt, ieder op zijn onze eigen manier.


Vandaag de dag krijg je enorm veel informatie over je heen. Door radio en tv, maar vooral door het internet krijgen we continue prikkels. Het hebben van een goede strategie en een goed plan voor de aankomende periode is veel waardevoller dan je laten leiden door de nieuwste ontwikkelingen en technieken. Door doelen te stellen en goed te plannen zal je merken dat je meer gedaan krijgt. Zorg daarom voor een goede balans tussen kennis en actie!

Bij het stellen van doelen moet jij jezelf afvragen of je doel haalbaar is? Jezelf de juiste vragen stellen is een fundamenteel element van de ontwikkeling van een time management routine die werkt. Een persoonlijk ontwikkelingsplan kan je helpen doelen en acties duidelijk te formuleren. Een ander fundamenteel element in time management is hulp vragen. We weten niet alles en kunnen niet alles, dus soms moet je om hulp vragen. Wanneer je vragen stelt, laat je anderen weten dat je een oplossing zoekt, of een poging doet om een doel te bereiken. Mensen in je omgeving hebben andere kennis en informatie die jou mogelijk verder kan helpen. Je eigen persoonlijk ontwikkelingsplan maken? Op deze site bieden we een handig hulpmiddel! Hier vindt je tevens een pop voorbeeld.

De beste manier om iets gedaan te krijgen is door het simpel houden. Simpel betekend een plan in gang zetten dat soepel en effectief werkt en je in staat stelt om je doelen te bereiken. Bij het stellen van doelen, dient je zorgvuldig af te wegen welke methoden en strategieën het meest effectief zouden kunnen werken om je doel(en) te bereiken. Aangezien er geen plan is perfect, mag je altijd bijsturen.

Tijd is schaars. Het leven is te kort om tijd te verspillen, en tijd is geld. Leren hoe je je tijd doeltreffend kan gebruiken, zal je helpen om meer gedaan te krijgen. Stel doelen, plan vooruit, maar houdt het simpel en haalbaar.

Tip!
Maak een planning voor de dingen waarvan je nu al weet dat je ze moet doen en voer deze planning ook daadwerkelijk uit. Een gouden tip die simpel, haalbaar, enorm efficiënt en dagelijks te gebruiken is, is:

“WERK MET TO-DO LIJSTEN”

Maak gebruik van to-do lijsten. To-do lijstjes zijn eigenlijk doelen en plannen voor de korte termijn. Dit werkt vaak het beste door iedere dag van te voren in te plannen. Maak dus aan het eind van je werkdag een to-do lijst voor de volgende dag. Dit geeft rust omdat je precies weet wat je morgen te doen staat. Hiernaast is het eerste half uur van je werkdag direct productief. Veel mensen hebben een ‘opstartfase’ die niet productief is. Voorkom dit door je dag van te voren in te plannen.


Pin It on Pinterest

Share This